torsdag 30. august 2007
IKT i musikk
Har i forrige uke hatt musikktime i niende klasse. Temaet var barokk musikk og komponister. Jeg brukte Powerpoint i undervisningen for å vise bilder, tekst og høre på musikkstykker. På slutten av timen sporte en elev meg om hvordan de ”gamle” komponister komponerte sin musikk, hvilke midler brukte de, osv.? Da jeg forklarte hvordan de gjorde det, sa bare eleven” Synd at de hadde ikke data og programmer. Tenk hvor mange flere operaer kunne de komponere. Data kunne spare dem masse tid.”
Det utløste diskusjon i klassen om musikk, komponering og digitale verktøy. En felles konklusjon var at de (elever) ville prøve seg i komponering.
Dette burde gå an. I Kunnskapsløftet står det at elevene skulle kunne bruke digitale verktøy i musikk. I musikkfaget inngår blant annet bruk av opptaksutstyr og musikkprogram for å sette sammen og manipulere lyd til egne komposisjoner.
Her har vi et tverrfaglig opplegg for både musikk og i IKT. Et slikt opplegg ville utvide elevenes digitale kompetanse.
Men hvordan får en det til? Som kjent, skoler har ikke midler, og musikkprogram er en dyr investering.
Hva gjør en?
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
7 kommentarer:
Hei Andrej!
Jeg har ikke musikk selv, men har tenkt mye over denne problemstillingen siden jeg interesserer meg for dette.
Selv har jeg et program fra Sverige som heter Reason (http://www.propellerheads.se/). Det er et meget omfattende program som helt kan fjerne behovet for et studio. Du kan legge til og fjerne komponenter du trenger. Dette programmet til ca 3000 kroner erstatter utstyr for 500.000 kroner (+ studiotid).
Jeg vet at Prodigy lager sin musikk ved hjelp av dette programmet.
Men i spørsmålet ditt var det også et økomonisk aspekt; Tar skolene seg penger til dette? Hvorfor skulle de ikke det - dette er vel en innfalsvinkel til musikk som ungdommen virkelig har greie på? På den skolen jeg jobber på har de investert penger i mange DV-kamera og Pinnacle Studio. Hvert år har 10. trinn et prosjekt der de skal levere inn filmer til den store filmfesten i Bodø Spektrum. Vinneren der blir sendt videre til Amandus-festivalen (Amanda for amatører). Da kan man også prioritere noen lisenser på et musikkprogram.
Jeg ville helt klart hørt om det kan være midler til dette. Du skal være klar over at programmet er overveldene, og at brukerterskelen er høy.
Håkon
Takk for tipset Håkon. Har vært på siden til Reason, og sett demo filmen. Programmet virker fantastisk med alle de muligheter – man kan lage en hel symfoni på PC en sin. Det første som slo meg er at hvis jeg bestiller programmet, må jeg bruke noen dager på å sette meg inn det. Da tenkte jeg umiddelbart på elever. Hvor mange timer trenger vi for å bli kjent med program, før vi begynner med komponeringen? Jeg vet at ikke alle er så flinke med data og de vil lett falle igjennom – da har jeg et problem.
Kan tenke meg å kjøpe programmet privat, men må finne noe enklere for skole bruk.
Hei Andrej!
Må bare si jeg tror du står ovenfor ei utfordring her. Jeg vet lite om hva som måtte finnes av programvare på dette feltet, men brukbare noteprogram mener jeg finns. Og hvis det ikke gjør det, må du lete frem Lillebjørn Nilsens gitarbok og sette igang med elevene på den "ikke-digitale"måten. Kanskje det stiller seg annerledes med programvare for tanggentinstrumenter?
hei oddis. Den situasjonen er ikke så farlig. det kommer til å ordne seg. det vet jeg, for nettet er ufattelig stort. Det ute finnes det sikkert et program som passer for meg, og mine elever. Jeg er på konstant jakt!!:)
Hei Andrej.
Audacity er et program som er gratis, lett å lære og det finnes i norsk versjon. Tror vi skal innom det i dette kurset om jeg ikke husker feil. At det ikke er veldig avansert, kan jo være en fordel i denne sammenhengen. Har ingen erfaring med programmet selv, men har hørt mange som skryter av det. Kan være verd et forsøk?
Takk Simen. Har lastet programmet og det ser ut som det kan fungere. Har ikke testet den skikkelig, men som sagt ser lovende ut…
Legg inn en kommentar