lørdag 29. september 2007

De fleste av elevene i dagens skole ser ut til å beherske datateknologien til fulle. De arbeider utrolig kjapt og effektivt. Det ser ut som at de vet hva de holder på med. Men jeg opplever ofte at de samme elevene står bom fast på de enkleste oppgavene som å komme på nettet eller å aktivere nettverkskort. Det å løse de små og enkle oppgavene som ligger i bakrunnen av alle de softwear de benytter virker ofte helt uoverkommelige. Å skrive er helt greit, men med en gang noe stopper opp har de ikke selv kunnskap til å gå inn å løse selv helt enkle tekniske problemer.

Det ser ut som at de er flinke til å behandle ferdige produkter så lenge de fungerer, men den tekniske kunnskapen er helt fraværende. De fleste lærerne som arbeider med data har de samme problemene. Dvs at ingen av partene kan løse de minste tekniske problemene som kan oppstå i løpet undervisningstimen. Da stopper undervisningen også.I tillegg til vanlig IKT burde vi nok etterhvert lære mer om selve "datatrollet" og hvordan det fungerer.

Ingen kommentarer: