søndag 30. september 2007

Linux


Jo mer jeg blir kjent med Ubuntu, jo mer liker jeg det! Det tar tid til å utforske OS, men det lønner seg. Har opdaget mange (gratis) opplærings programmer som lett kan brukes i skolen. Alt fra sråk, matte, kjemi, fysikk til pedagogiske spill. Open Office er en tøff konkuranse til Microsoft Office, og ser ingen grunn at den kan ikke erstatte konkurrenten hvis man kjører Windows.
Dette har jeg diskutert med en kollega som har ansvar for data systemet på vår skole. Han var enig "i prinsippet", men det kommer ikke på tale - det er så mye nytt man må sette seg inn ...
Kanskje er dette en diskusjon som kommer til å ligne på den om fage fjernsyn i Norge :)

5 kommentarer:

Johanne sa...

Dette blir en kommentar både på dette og det forrige innlegget ditt...
Jeg er helt enig i det du sier om at det ville vært mye mer fornuftig å tenke noe mer utradisjonelt, og å tørre å satse på OS også i skolen. Men det er jo som du peker på en "redsel" for alt det nye, og at verdifull arbeidstid "forvinner" hvis man må sette seg inn i en helt ny verden. Men jeg ser at det er flere og flere som tar i bruk alternativer til Microsoft, så det vel bare et tidsspørsmål før vi ser dette også i større grad i skoleverket. På min skole har man allerede erstattet Microsoft sine Office programmer med OpenOffice, nettopp pga. av økonomi, så noe skjer...

Grete sa...

Dette handler ikke bare om "redsler", men en rasjonell vurdering av hva man skal bruke tiden på. Det finnes mye god programvare som kan benyttes med Linux operativsystem, et godt eksempel her er OpenOffice. Men; mange av de andre programmene finnes ikke på norsk. Forøvrig inviterer jeg til kommentarer til mitt blogginlegg. ;o)

Andrej sa...

Hei jenter :) Grete du sier "rasjonell vurdering av hva man skal bruke tiden på". Hvis en har lært seg begge OS samtidig, eller viste at det finnes alternativer for Windows, ville en kunne begge systemer parallelt. Derfor finns skola hvor man blir opplyst og opplært. Du sier at ikke alle programvarer er oversatt til norsk. Stemmer, men hvis det blir flere brukere, er jeg bra sikkerpå at det kommer til å skje.

Grete sa...

Jeg tror også at flere brukere gir bedre Linux og bedre programvare. ;o)
Men; dette bekrefter jo bare at Linux er i en utviklingsfase som gjør at operativsystemet er vanskelig for den gjengse bruker. Windows og Linux parallelt i skole er absolutt en god ide! Dette gir elevene et godt innsyn i realitetene.

Thomas sa...

Hyggelig å lese at du også har funnet Ubuntu (Linux) godt brukbart i skolen. Fornuftige kommentarer. Det er svært nyttig å kunne kjøre Linux parallelt med Windows i en opplærings- og kanskje overgangsfase (noen skoler/kommuner har allerede konvertert).
Grete: Hva angår bruk av selve operativsystemet og standard programvare er ikke Ubuntu vanskeligere enn Windows. I tillegg finnes det som Andrej skriver mange nyttige programmer for bruk i skolen. Det gjør det for Windows også.
Flere og flere læringsressurser får web-grensesnitt (gjøres tilgjengelig i nettleser). Da spiller OS ingen rolle.